Opendeurdag organiseren: tips & advies

Voor sommige bedrijven een eenmalig gebeuren en voor andere bedrijven een jaarlijks wederkerig feit: de opendeurdag. Waar let je op bij het organiseren van een opendeurdag voor je bedrijf?

Waarom een opendeurdag organiseren voor je bedrijf?

Het klinkt wat oubollig maar een opendeurdag heeft wel degelijk zijn nut bewezen. Je toont klanten, potentiële klanten en en zelf omwonenden hoe je bedrijf werkt. Naast directe sales werkt een opendeurdag ook op lange termijn omdat het een volledige beleving is. In niets te vergelijken met een vluchtige passage van bijvoorbeeld een online advertentie op de sociale media.

Zelfs als u B2B werkt kan een opendeurdag perfect. Je toont dan je klanten hoe je hun product of dienst tot stand brengt. In tegenstelling tot opendeurdagen voor particulieren (B2C) die je best in het weekend organiseert, plaats je zakelijke opendeurdagen best tijdens de kantooruren. Je hoeft geen vast uur op te geven maar maak duidelijk aan de genodigden hoe lang ze nodig hebben om optimaal je opendeurdag te bezoeken.

Offerte evenementenbureau

Wat omvat een opendeurdag

Je kan een opendeurdag organiseren waar bezoekers je bedrijf in werking zien of je organiseert rondleidingen in het bedrijf. In elk geval maak je een route die de bezoekers kunnen volgen en op het einde van deze route kunnen ze dan een hapje eten of een drankje nuttigen.

Belangrijke aandachtspunten bij het organiseren van een opendeurdag

Er zijn enkele items waar je dient op te letten bij het organiseren van een opendeurdag. We denken hierbij onder andere aan:

  • kies een thema
  • zorg dat er voldoende aanspreekpunten zijn
  • gekende gezichten of verkopers dienen aanwezig te zijn
  • maak er geen commercieel spektakel van
  • zorg voor voldoende ruimte en parking
  • entertainment is een must. Dit kan een eenvoudige muziek opstelling zijn of een live optreden. Ook theater kan maar denk aan het image van je bedrijf. Het moet passen.

Maak duidelijk, ook aan zakelijke partners of kinderen welkom zijn. Dit kan ervoor zorgen dat zakelijke contacten die normaliter afhaakten voor je event, alsnog komen opdagen. Zijn kinderen welkom dan zorg je ook voor de nodige kinderanimatie op je opendeurdag zoals een springkasteel, clown of ballenbad.

Offerte evenementenbureau

Op een opendeurdag gaat niemand met lege handen naar huis

Wees selectief in wie je uitnodigt zodat je overzicht behoudt en tijd hebt om met iedereen een praatje te slaan. Zijn er veel genodigden dan kan je opteren voor een professionele ontvangst of de klus overlaten aan je verkopers/marketingafdeling.

Bij het verlaten van het bedrijf geef je best een klein aandenken mee aan iedere bezoeker. Dit mag iets kleins zijn met je logo zoals:

  • sleutelhangers
  • magneten
  • powerbank met logo
  • tassenset

Opendeurdag laten organiseren voor een evenementenbureau

Wens je de organisatie van de opendeur van jouw bedrijf uit handen te geven? Dat kan. Het eventbureau organiseert voor bedrijven opendeurdagen met dat tikkeltje meer. Ze nemen de volledige organisatie over zodoende jij als bedrijfsleider tijd hebt voor andere zaken. In samenspraak met de eventplanner verzorgt de organisatie alles.

Via onze website kan je de prijzen vergelijken.

Offerte evenementenbureau